Kako će privatni sektor predavati e-fakture?

„Na koga utiče novi Zakon o e-fakturisanju?
Kako će sada unos faktura izgledati?
Da li sada plaćamo unos faktura?
Da li mi je potreban posrednik za unos faktura?
Da li je e-faktura, faktura koja se šalje mail-om?“

Ako nastavimo da pišemo listu pitanja o e-fakturama, verovatno ćemo imati jedan nepregledan dokument, u kojem će neka pitanja sigurno biti izostavljena.

Zato se mi nećemo baviti pitanjima, već ćemo odgovoriti na njih.

Ono što nam je svima očigledno, jeste da je novi Zakon o elektronskom fakturisanju uneo mnogo zabune i novina u poslovni svet. Zakon o elektronskom fakturisanju se odnosi na privatni i javni sektor, odnosno na privatne i državne firme.

Osnovne razlike u fakturisanju zavise upravo od toga da li poslujete sa privatnim firmama ili državnim ustanovama.

Javni sektor – fakturisanje u javnom sektoru se vrši direktno u sistemu e-faktura.

Privatni sektor – fakturisanje se vrši posredstvom poslovnih programa, kako fakture ne bi unosili jednu po jednu.

Svrha ovog blog posta jeste da pomogne našim klijentima, tako da će se baviti samo privatnim sektorom, odnosno privatnim kompanijama. 

Kako privatni sektor predaje e-fakture:

Praksa je pokazala da privatni sektor pretežno radi sa korisnicima javnih sredstava (KJS) ali ima mali broj faktura mesečno, zbog čega i dalje koriste excel.

Ipak novi Zakon o fakturisanju kaže: svaka faktura koja se ispostavlja nekom KJS mora biti poslata kao e-faktura.

Kada ovo predočimo svojim klijentima, odmah usledi pitanje:

,,Ali ja imam samo jednu fakturu mesečno, je l mogu ja to da izbegnem?”

Ne, ne možete izbeći. Zakon nalaže da i ako imate samo jednu fakturu mesečno, nju morate poslati kao e- fakturu.

Ono što pripadnici privatnog sektora moraju znati, jeste da će od 2023. godine biti obveznici elektronskog fakturisanja, ukoliko su obveznici PDV-a, bez obzira na to da li posluju sa državnim ustanovama ili ne.

Pre nego što objasnimo procese slanja e-fakture, da razjasnimo sledeće:

  • E-fakture nisu one koje se šalju u PDF formatu ili e-mailom. E-fakture se unose kroz SEF-a (sistema elektronskih faktura) u XML formatu.
  • Ukoliko ste do sada bili u obavezi da račune registrujete u CRF- sada to radite preko SEF-a.
  • Korisnici javnih sredstava moraju dodatno da se prijave na SUF (sistem za upravljanje fakturama) i tu primaju i čuvaju fakture, ali koriste i SEF kao i svi ostali subjekti.
  • Da bi uspešno i u okviru Zakona poslovali i dalje- prvo se morate registrovati na odgovarajući portal, zavisno koja je Vaša firma.

Proces registrovanja:

PRVI KORAK – REGISTRACIJA NA SEF (sistem elektornskih faktura)
Otići na stranicu eid.gov.rs i tamo odabrati način registracije.

DRUGI KORAK – NAČIN REGISTRACIJE na eID
Građani Srbije, kao i strani državljani, mogu da se  registruju korisničkim imenom i lozinkom ili kvalifikovanim sertifikatom.

TREĆI KORAK – KORISNIČKO IME I LOZINKA
Adresa vaše elektronske pošte će predstavljati vaše korisničko ime. Lozinku generišiti sami: 8 znakova, bar jedno veliko i jedno malo slovo, broj i specijalni karakter.

ČETVRTI KORAK – PRILOG
Potrebno je da priložite očitanu važeću ličnu kartu ili  fotografisanu, skeniranu važeću ličnu kartu (obestrane) ili pasoš.

Kada na vam na mail stigne link, vaša registracija je potvrđena i time je ovaj deo uspešno završen.

Šta nakon registrovanja?

Nakon registracije možete unositi fakture na SEF. Naravno ručno. Ulogujete se i direktno na portal unosite račun po račun.

Međutim, da bi imali pregled poslatih (kasnije i primljenih) faktura i bez ulaska na SEF, morate da pronađe neki poslovni program koji će vam to omogućiti jer excel više nije dovoljan.

Ono što morate znati pri izboru poslovnog programa:

Poslovni program vam mora omogućiti jednostavno izdavanje faktura, lak pristup podacima.

Mora biti povezan sa SEF kako bi se fakture po nalogu prebacivale iz programa i kako bi se lako preuzimale ili odbijale.

Važno da je da vam program bude direktna veza sa portalom, kako ne bi plaćali Informacionog posrednika.

U saradnji sa Vizijom koristite računovodstveni program Minimax?

Obaveštenje za sve naše klijente sa kojima poslujemo koristeći računovodstveni program Minimax:

Minimax razvija svoj program za predaju e-faktura. Ukoliko se odlučite za Minimax, Informacioni posrednik pri predaji e-faktura vam neće biti potreban.  

Kada Minimax-ov program bude gotov i pušten u rad, bićete obavešteni o tome. Ukoliko niste prijavljeni na naš besplatni newsletter, u kojem vam jednom nedeljno šaljemo sve novosti iz sveta poreza, računovodstva, zakona i biznisa, prijavite se OVDE.

Čuvanje računa:

Izdati ili primljeni računi se čuvaju 10 godina od isteka godine u kojoj je izdata faktura. Za duža čuvanja može se angažovati informacioni posrednik. U slučaju stečaja, dokumenti se prenose u CIP (Centralni informacioni posrednik)

Bitni datumi za obveznike elektronskog fakturisanja:

e-faktura; elektronsko fakturisanje; minimax; novi zakon o elektronskim fakturama

Tabelarni prikaz bitnih datuma kada je elektronsko fakturisanje u pitanju